گزارش جلسهء افغانها و حزب سبزِ چپ در پارلمان هالند
بنیاد همکاری افغانستان هالند بنیاد همکاری افغانستان هالند

بروز جمعه 30 اکتوبر هفتهء گذشته از ساعت سه تا شش عصر جلسهء مباحثه و آشنایی حزبِ سبز چپ و سازمانها، انجمنها، اتحادیه ها و شخصیتهای مستقل فرهنگی- سیاس افغان اعم از زنان، مردان و جوانان در مقر مجلس سفلای پارلمان هالند برگزار شد. گردهمایی مذکور به ابتکار بنیاد همکاری افغانستان- هالند و مرکز همکاریهای انکشافی بین المللی هالند جنوبی و به اشتراک بیش از 80 تن دایر شده بود. هدف از این گردهمایی آشنایی حزب سبز چپ با جامعهء مهاجر افغانی در هالند، سازمانهای اجتماعی و سیاسی افغانهای مقیم هالند و مباحثه روی مشکلات افغانها، اوضاع سیاسی افغانستان و ارتقای نقش افغانان مقیم هالند در امر بازسازی کشورشان بود.

ابتکار بنیاد همکاری افغانستان- هالند و مرکز همکاریهای انکشافی بین المللی هالند جنوبی با استقبال مثبت افغانها و سازمانهای مربوطه شان مواجه گردیده و در مدت کمی حدود صد تن از آمادگی شان جهت اشتراک در گردهمایی اطلاع دادند که 80 تن از آن میان در این جلسه حضور داشتند.

در این جلسه محترم داکتر جمراد جمشید با اعضای جنرال قونسلی افغانستان مقیم دِن هاگ (لاهه)، محترم احسان طره باز رئیس شورای بازرگانی افغانستان- هالند، خانم ماریکو پِترس عضو فراکسیون پارلمانی حزبِ سبز چپ و مسئول امور دفاعی، فرهنگی، امور اروپا و خارجی فرکسیون نامبرده، عبدالرزاق طلوع رئیس   شورای سراسری هالند نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان اشتراک داشته و ضمن صحبتهای شان به اهمیت چنین ابتکارات، ارتقای نقش افغانهای مقیم هالند و سازمانها و اتحادیه های آنان در امر بازسازی و انکشاف افغانستان و ارزش چنین گردهمایی ها در راستای اتحاد و همنظزی افغانها تأکید ورزیدند.

از نام سازمانها، اتحادیه ها و انجمنهای افغانان در هالند اشخاص ذیل صحبت نمودند:

1- خلیل وداد مسئول بنیاد همکاری افغانستان هالند.

2. رونا نثار رئیس اتحادیهء جوانان دانشجو«کیهان ».

3. حفیظ حازم رئیس اتحادیهء انجمنهای افغانان در هالند.

4. حماسه امیر رئیس انجمن محصلان نور.

5. انیسه وطنیار دهزاد رئیس انجمن زنان «روشن».

سخنرانان فوق بطور خلص از کارکرد های سازمانها و انجمنهای شان یاد کرده از چالشهای موجود در کارشان، سهمگیری شان در فعالیتهای اجتماعی در هالند، دستآوردهای فرهنگی شان و کمک به امر بازسازی افغانستان تذکر دادند.

دکتور خلیل وداد سازماندهندهء این گردهمآیی در ضمن صحبت کوتاهش گفت:

«معضلات افغانستان مشکلات تمام جهان اند. اینهمه کشور ها با  اینهمه منافع اکثراً مخالف باهم هیچ سابقه ندارد. اما دریغا که بین خود جامعهء  بین المللی از یکسو و با دولت افغانستان از سوی دیگر همکاری و تفاهم وجود ندارد که اکثراً یه شکست پروژههای اجتماعی انکشافی میشود. یکی از نمونه های واضح شکست برنامه های بین المللی انتخابات ناکام ریاست جمهوری در ماه اگست سال روان بود که با تقلب گسترده منجمله هوادران رئیس جمهور کرزی همراه بود.

در ادامه خلیل وداد گفت: افغانستان در لحظهء کنونی نمیتواند، به تنهایی از خود در برابر تروریزم دفاع کند. اما جامعه بین المللی باید بکوشد تا اردوی افغانستان، قطعات پولیس و امنیت ملی افغانستان با تجربه و نیرومند شوند، در نتیجه نیروهای بین المللی عملاً  فرصت کارهای بازسازی و عمرانی را مییابند.

یک مثال دیگر حضور قطعهء نظامی هالند در اروزگان است. ما همه میدانیم که این یک مسئولیت نظامی جنگی است تا یک امر (صلح آمیز) برای بازسازی! در واقعیت موجودیت نظامیان هالندی در اروزگان به خودکشی میماند. البته که ما شجاعت، دلیری و رزمندگی نظامیان هالندی اعم از سربازان و افسران را به دیدهء قدر مینگریم اما متأسفانه واقعیتها به گونهء دیگری و نتایج چیز دیگری اند.

جامهء جهانی و قطعات بین المللی حدود 8 سال است که در افغانستان هستند. اما آنان در این مدت به چه اهدافی نایل شده اند؟ به هیچ چیز! نتایج اهداف مطروحه تماماً واژگونه اند. هالند در این مدت 21 نظامی کشته  داده و  تعداد تلفات ملکی بیگناه در میان افغانان که در نتیجهء بمباردمان آیساف و یا حملات تروریستی طالبان کشته شده اند به هزاران تن میرسد. 

نظر ما در این باره اینست: بهترین و ساده ترین و ضمناً با در نظر داشت بحران مالی اقتصادی حاضر ارزانترین شیوهء حل این معضل توسط خود افغانها صورت باید بگیرد. یعنی: باید نظامیان افغان تجهیز، تسلیح شده و تعلیم داده شوند. اگر چنین شود آنها بخوبی از عهدهء جنگ با طالبان برمیآیند!

در افغانستان همه جا از ظرفیت سازی و توانمند سازی حرف زده میشود، اما خود افغانها و مردم عادی کشور از آن بخبر بوده چیزی را احساس نمیکنند. بناً باید طرز کار و فعالیت، نیروهای بین المللی، انجو ها منجمله مؤسسات هالندی باید از ریشه دگرگون شود.

در هالند تعداد کثیری از افغانها و سازمانها مربوطهء آنان اند که آماده اند در پروژه های انکشافی در افغانستان و باسازی آن سهم گیرند، متأسفانه که بیروکراسی و اختلاس و عدم همکاری ارگانهای مربوطه در هالند و افغانستان مانع این امر میگردد.»  

همچنان محترم حازم به نمایندگی از اتحادیه انجمنهای افغانان که در برگیرندهء بیش 21 انجمن محلی است، ازفعالیت گذشتهء سازمان کنجمله نقش آن در اتحاد و همکاری انجمنها و تدویر کنفرانسها، ورکشاپها و غیره  یاد آوری نموده، ضمناً در خصوص حل زودتر معضلهء نامنهاد 1 اف توسط دولت هالند تأکید کرد.

بخش دوم نشست با صحبت محترم عبدالرزاق طلوع آغاز شد . وی به نماینده ګی از نهضت فراګیر دموکراسی و ترقی افغانستان دیدګاه ها و سیاست نهضت را در رابطه به اجندای مطلوب چنین توضیح نمود:

تدویر چنین نشست ها که بمنظور بهبود و ارتقای کار مشترک سازمانهای افغانان و هالندی ها بخاطر باز سازی واعمار مجدد افغانستان صورت می پذیرد پر ارزش و ضروری بوده، نهضت فراګیر د ت ا که در افغانستان فعالیت قانونی دارد، در پارلمان آفغانستان نماینده دارد و در ۱۳ کشور اروپایی از جمله در کشور هالند سازمانهای فعال در میان افغانان دارد، آنرا حمایت و پشتیبانی نموده و اماده است مشترکا با سازمانهای هالندی در تقویت پروسه باز سازی افغانستان سهم فعال اخذ نماید. او از خانم ماریکو تقاضا نمود که یک نشست دیګری را با زمان کافی برای بحث پیرامون مشکلات کنونی افغانستان و نقش جامعه جهانی در برون رفت از آن،سازمان دهد تا موضوعات با ابعاد وسیع مورد بحث قرار داده شده بتواند .

وی در رابطه به تامین صلح و ثبات و مبارزه علیه تروریزم دیدګاه نهضت را در تقویت اردوی ملی و پولیس ملی افغانستان بیان داشت که جامعه بین المللی در قدم اول به نیرومندی قوای مسلح افغانستان( اردوی ملی، پولیس ملی و اداره امنیت ملی) توجه مبذول نماید.تا آنها قادر به دفاع از افغانستان شده امنیت را برای مردم بیاورند.

به گفته او اعضای نهضت فراګیر دموکراسی و ترقی افغانستان در حیات اجتماعی و اقتصادی افغانستان و هالند فعالانه مصروف اند و بر خی از اعضای ما در مسایل بسیار مشکل اجتماعی جامعه هالند مصروفیت کاری ووظیفوی دارند. هکذا نهضت در حیات سیاسی افغانستان فعالانه سهم میګیرد تا تاثیرات مثبت را در روند تکامل حیات جامعه افغانی وارد نماید. در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که چندی قبل برګزار شد نهضت کاندید خویش را داشت ، جناب داکتر حبیب منګل کاندید برای پست ریاست جمهوری از جانب نهضت فراګیر معرفی شد، اما متاسفانه که در انتخابات تقلب وسیع صورت ګرفت و بر اعتبارانتخابات لطمه بزرگ وارد گردید .

داکتر حبیب منګل در هالند زنده ګی میکرد و فعلآ در کابل بسر میبرد تا وظایف ملی ووطنپزستانه خویش را در کشور ابایی افغانستان به پیش برد.

 آقای طلوع ادامه داد که یکی از مشکلات و پروبلم های عده یی ازافغانان مقیم هالند نداشتن جواب پناهنده ګی  و تابع ساختن آنها تحت ماده ( 1- اف    ) است . در حالیکه انها بیش از ۱۰ الی ۱۳ سال است که در هالند بسر میبرند و بدون هیچ ګناه بی سر نوشت و از حق پناهنده ګی محروم نګهداشته شده اند، شورای ما از خانم ماریکو پیتر که نماینده حزب سبز هاست و در پارلمان هالند عضویت دارد خواهش میکند که این موضوع را به پارلمان محول نموده و مشکل را حل نمایند.  

همچنان در بخش مباحثات این جلسه فهیم ضیایی، آروین نور، نوید پوپل، فاطمه وکیل، توده یی وغیره سهم فعال گرفتند.

محترمه ماریکو پترس  عضو فراکسیون پارلمانی حزب سبز چپ در پایان جلسه آنرا یک نشست مؤفق خوانده و از سهم فعال همه و سازماندهنده گان آن و مباحثات صریح و فعال همه بویژه جوانان افغان سپاسگذاری نموده آمادگی خود و حزب مربوطه اش را در حل معضلات افغانان در هالند و افغانستان ابراز نمود. او گفت که بمثابهء یک عضو مجلس هالند سخت تحت تأثیر مباحثات این جلسه قرار گرفته و اکنون بخوبی میداند افغانها اعم از جوانان و کهنسالان تا چه حدی ف در امر کار، تحصیل و فعالیتهای اجتماعی در هالند فعال بوده و حاضرند در امر بازسازی کشور شان سهم گیرند.

جلسه ساعت 6 شام به پایان رسید. قرار شد در آینده نیز چنین جلسات مشورتی روی موضوعات مشخص  در خارج از پارلمان هالند و به اشتراک حزب سبز چپ و احزاب و سازمانهای هالندی و افغانی دایر شود.


November 4th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها